Aug 21, 2011

Visoko obrazovanje u procesu globalizacije

Kritički pogled na savremenu univerzitetsku instituciju
*Rad napisan januara ove godine, u okviru predmeta Globalizacija na Ekonomskom fakultetu. 

Uvod

Poslednjih godina, termin globalizacija nailazi na široku upotrebu. Broj naslova akademske i popularne literature koji se bave ovom tematikom umnožava se geometrijskom progresijom. Uprkos tome, precizna definicija globalizacije ne postoji. Takva situacija mahom je posledica složenosti, osetljivosti i višeznačnosti samog pojma, koji se opire egzaktnom određenju, ali i živosti problematike, koja uporno izmiče teoretskom zahvatanju. Radi se o dugotrajnom i višeslojnom procesu, krajnje neizvesnih konačnih ishoda; fenomenu prisno vezanom za modernost.

U akademski rečnik globalizacija je prevashodno ušla sa ciljem da se naglasi kako je krajem dvadesetog veka svet zakoračio u posve novu epohu; period obeležen intenzivnim promenama, deteritorijalizacijom i ubrzavanjem društvenih delatnosti. Postmoderni svet (Bauman), svet pozne modernosti (Gidens) ili svet druge modernosti (Bek) ne možemo pojmiti odvojeno od globalizacije, kao planetarnog procesa stvaranja sve gušće mreže ekonomske, tehnološke, političke i kulturne povezanosti najudaljenijih geografskih područja, pri čemu multiplikovanje sličnih modela na sve široj društvenoj osnovi postaje obeležje savremenog doba. Reč je prevashodno o modelima potrošačke i medijske kulture, globalnih rizika, konformizma, izgradnje identiteta i sl.

Raste broj pokušaja da se pri tumačenju globalizacije naglasi kompleksnost preplitanja mnogostrukih impulsa. Ma koliko sprektar globalizacije bio širok, postoji jedna dimenzija ovog procesa kojoj su sve ostale podređene. Ona je, dakako, ekonomske prirode; tiče se univerzalizacije kapitalizma, te otvorenog tržišta kao nezaustavljive sile i prvog razloga, čijim je zahtevima potčinjen svaki vid društvenog života. Istina je, odakle god da krenemo, nužno ćemo se dotaći tržišta, no globalizacija kao takva ne može se u celini izjednačavati sa ekonomskom realnošću. Prvom pokretaču promena, međutim, moramo pridati odgovarajući značaj. Kako ne bismo zapali u redukcionizam, od presudne je važnosti da i posledice ne budu interpretirane u istom svetlu. Uzroci su, prema tome, dominantno ekonomski, a implikacije mnogo šire prirode. Savremeno svetsko društvo izgrađeno je na ekonomskim temeljima, i tek odatle proizilaze svi njegovi dalji preobražaji.

Uistinu, nijedno područje stvarnosti nije pošteđeno uticaja opšteprožimajuće logike tržišta, pa tako ni visoko školstvo. U obrazovnoj sferi, naime, deluju isti principi i zahtevi, samo u nešto izmenjenom obliku. Pretvarajući univerzitete u preduzeća, podređujući ih zakonima ponude i tražnje, ekonomska dimenzija globalizacije presudno utiče na akademske institucije. Od osamdesetih godina naovamo, tržište je postalo dominantna sila, zarobljavajući univerzitet, dok društvo i država igraju sporedne uloge. Ispitivanje odnosa globalizacije i visokog obrazovanja stoga iziskuje podrobniju analizu ovih pojava.

Menja li globalizacija suštinu visokog obrazovanja? Koja je uloga univerziteta u današnjem svetu? Zadire li tržište u autonomiju obrazovnih sistema i institucija? Ima li na univerzitetu mesta za vrednosti koje se ne izražavaju u novcu? Doprinosi li upotreba Interneta unapređenju kvaliteta i pristupa obrazovanju? Uvlači li globalizacija konzumerizam u polje obrazovanja? Prisustvujemo li nastajanju ekonomije visokokvalifikovanih ili fah-idiotiziranih? Da li humanistički ciljevi obrazovanja treba da budu potčinjeni ekonomskoj mašineriji i tržištu rada? Ovaj rad pokušava da ponudi odgovore na neka od navedenih pitanja.


1. Koren i podloga promena – globalna ekonomija i društvo znanja

U drugoj polovini dvadesetog veka, a naročito od sedamdesetih godina, u globalnoj ekonomiji dešavaju se značajne promene. Prema Frederiku Džejmsonu, radi se o trećem originalnom širenju kapitalizma preko cele planete, koje je nastupilo nakon ranijih ekspanzija nacionalnog tržišta i imperijalističkog sistema[1]. Industrijski kapitalizam, poznat pod terminom fordizam, ustupa mesto postfordizmu. Globalni ekonomski sistem ne bazira se više na autonomiji nacionalnih privreda, već na konsolidovanom svetskom tržištu koje obuhvata proizvodnju, distribuciju i potrošnju.

Upečatljiv rast trgovinske razmene, nemilosrdna konkurencija, intenziviranje tokova kapitala, rapidan napredak informacionih tehnologija, razvoj fleksibilnih proizvodnih sistema, potreba za neprekidnim rastom i širenjem tržišta, ubrzani uspon međunarodnog marketinga, te jačanje uloge nadnacionalnih institucija i organizacija neke su od značajnijih promena u sistemu globalne privrede. Kroz privatizaciju i deregulaciju, usvajanje neoliberalnih politika rezultiralo je opštim smanjenjem javne potrošnje i socijalne sigurnosti. Jedno od vidljivijih obeležja ekonomske globalizacije svakako je dominacija multinacionalnih kompanija i finansijskih konglomerata, glavnih igrača svetske tržišne utakmice; borbe u kojoj su favoriti odavno potukli autsajdere.

Ovakva situacija i trendovi temeljno su izmenili trgovinu, mogućnosti zapošljavanja, društvene sisteme, način života, uzore ponašanja i vladanja, kao god i obrazovanje. Brišu se pregrade između fabrike i društva, radnog vremena i dokolice, proizvodnje i potrošnje. Događa se svojevrsna hibridizacija nekad autonomnih sfera.[2] Uspostavljanjem neoliberalnog kapitalističkog sistema globalnih dimenzija, tržišno-profitna matrica širi se i na ona područja ljudskog delovanja koja ranije nisu bila primarno u žiži njenog interesa. Različiti autori drukčije su imenovali ove brze i dalekosežne društveno-ekonomske promene. U naučnoj i publicističkoj literaturi susrećemo termine o kognitivnom kapitalizmu, postindustrijskom društvu, neoliberalnom, informatičkom, društvu s digitalnom ekonomijom, preduzetničkom, postkapitalističkom, društvu rizika, pa čak i dosadnom društvu.

Ipak, shodno stavu prema kojem je znanje temelj konkurentnosti u globalnoj ekonomiji, opšte je prihvaćenim postao termin društvo znanja. Ovaj pojam vezuje se za Pitera Drakera, gurua američkog manadžmenta. Činjenica da je znanje postalo najznačajniji resurs, a ne samo jedan od resursa, jeste ono što naše društvo čini postkapitalističkim, ističe Draker. Savremena tržišna privreda, naime, poslovni je ambijent u kome pojedinci i organizacije mogu opstati samo ako poseduju određenu vrstu znanja i veština. Reč je, pre svega, o znanju instrumentalnog karaktera. Ono se shvata kao sredstvo za ostvarivanje društvenih i ekonomskih rezultata. To je opipljivo, praktično, korisno, upotrebljivo znanje.

Ono što danas podrazumevamo pod znanjem, smatra Draker, obavezno mora biti visokospecijalizovano. Drugim rečima, znanje u primeni je efektivno samo kada je specijalizovano. U društvu znanja rade „radnici znanja“, pri čemu rezulate ne daju pojedinci, već organizacije. Budući da jednom stečene kvalifikacije brzo zastarevaju, potrebno je stalno i ponovno učenje. Po Drakerovom mišljenju, obrazovana ličnost neće biti svaštar, već specijalista, sposoban da živi u globalnom i tribalizovanom svetu. Konkurencija, mobilnost, stalna težnja za inovacijama, preduzetništvo, te rastuća uloga menadžmenta i informacionih tehnologija još su neke od bitnih odlika ovako shvaćenog društva.[3]

Koncepcija društva znanja prevashodno je posledica razvitka tržišne ekonomije. Stalna borba za poslovni uspeh i podnošenje pritiska konkurencije u turbulentnom vremenu globalizacije jednostavno nije moguća bez novog, ekonomistički shvaćenog znanja. Stoga bi, u pojmovnom smislu, umesto o društvu znanja, tačnije bilo govoriti o ekonomiji zasnovanoj na znanju. Bilo kako bilo, i jedna i druga sintagma označitelji su epohe u kojoj uloga znanja – a naročito proizvodnje dobara kroz znanje – suštinski utiče na oblikovanje globalnog društva.

Posledično sa zahuktavanjem svetske privredne utakmice, visoko obrazovanje dobija novu stratešku ulogu – kao centralni resurs konkurentnosti, merilo kapaciteta da se visokokvalifikovana radna snaga, kao god i investicije, privuku i zadrže. Univerzitet dobija ulogu inkubatora inovacija, motora ekonomskog rasta, te posrednog izvora profita za korporacije. Utemeljena navedenim teorijskim stavovima, dominacija neoliberalne doktrine podstakla je promišljanje uloge visokog obrazovanja kroz merila produktivnosti. Iste sile koje oblikuju ekonomsku realnost zahvataju i menjaju samu suštinu visokog školstva. Na podlozi neoliberalne ideologije i koncepcije društva znanja, rođen je korporativni ili preduzetnički univerzitet kao nova paradigma.

Uticaj tržišta vidljiv je u svakom aspektu visokog školstva. Ova logika prvenstveno dolazi do izražaja kroz privatizaciju svih nivoa obrazovanja, te sveprisutnu komercijalizaciju; uvođenje školarina, prenos menadžerskih principa upravljanja na fakultete, njihovu težnju ka ostvarivanju vlastitih prihoda, te podsticanje konkurencije među univerzitetima. Znanje biva tretirano kao roba; proizvod koji se nudi i na tržištu vredi onoliko koliko odgovara njegovim potrebama i zahtevima. Tržišnim zakonitostima postaje regulisan i pristup istom tom znanju. Obrazovanje tako više liči na privatno nego na javno dobro. Homogenizacija, standardizacija, specijalizacija, ekonomija obima, marketing koncept, konzumerizam, te primat znanja koja doprinose ekonomskom razvoju i povećanju profita pojave su koje neposredno deluju na sisteme i institucije visokog obrazovanja širom planete. O globalizaciji u visokom obrazovanju takođe možemo govoriti kao o amerikanizaciji – kako evropskih, tako i ostalih univerziteta širom sveta – ali najviše kroz činjenicu da visoko obrazovanje postaje deo globalnog ekonomskog diskursa.  


2. Prevaga ekonomskih sila i komercijalizacija – SAD i Bolonjski proces 
 
Kada su komercijalizacija i nastup na tržištu u pitanju, američki univerziteti decenijama su ispred evropskih. Tokom posednjih dvadeset i pet godina, fakulteti i koledži širom SAD-a postali su mnogo aktivniji u prodavanju onoga što znaju i rade. U savremenoj komercijalnoj praksi američkih univerziteta nije novo njeno postojanje, već njen nezapamćen obim i rasprostranjenost. Komercijalizacija u pravom smislu te reči – to jest, pokušaji da se delatnost univerziteta proda zarad profita – u prošlosti je mahom bila ograničena na periferiju univerzitetskog života: sportske programe, a u nekoliko istitucija na dopisne škole i produžno školovanje. Međutim, od 1975. godine univerziteti su postali mnogo agresivniji u pokušaju da zarade novac od svojih istraživačkih i obrazovnih aktivnosti. Mnoge institucije dinamično su pokrenule programe za dobijanje licenci na patente, profitabilne poduhvate u obrazovanju preko Interneta i široku lepezu drugih komercijalnih aktivnosti.[4]

Premda komercijalizacija ima višestruke uzroke, nijedan od podsticaja ne bi toliko urodio plodom da nije bilo iznenadnog povećanja šansi za sticanje novca, koji je obezbedila tehnološki prefinjena ekonomija bazirana na znanju. Naime, upravo su univerziteti postali glavni izvor činilaca koji predstavljaju osnovu stalnog rasta i napretka – odlično obučenih stručnjaka, specijalističkog znanja i dostignuća na polju nauke, koje bi drugi mogli da pretvore u nove proizvode, tretmane ili lekove. Naglo povećanje mogućnosti da se obrazovanje, stručni saveti i naučno znanje zamene za prilične sume novca učinilo je da komercijalizacija u tolikoj meri prevlada na američkim univerzitetima.[5] Danas je komercijalizacija dovela do pretvaranja znanja u proizvod. Slično konkurentnim firmama, univerziteti se otvoreno takmiče u trgovini profitabilnim podučavanjem.

Dok su u SAD visokoškolske institucije maltene od osnivanja bile prepuštene same sebi, te kao takve razvile preduzetnički pristup, akademska kultura u Evropi bitno je drugačija. Sam univerzitet, uostalom, izvorno je evropska tvorevina. Ideja univerziteta, čiji se koreni nalaze još u obrazovnim ustanovama antičke Grčke, poslednje je temeljne promene doživela početkom devetnaestog veka, kada je pod uticajem Vilhelma fon Humbolta, nemačkog naučnika i ministra prosvete, srednjovekovni univerzitet pretrpeo bitnu transformaciju. Humboltov koncept modernog univerziteta, često imenovan i kao elitni model, u protekla dva veka imao je izuzetno veliki uticaj, postavši sastavnim delom globalnog sistema obrazovanja. Od kraja proteklog stoleća, međutim, slika razvoja visokog obrazovanja u Evropi u mnogome se izmenila.

Snažna veza univerziteta i države, uspostavljena u decenijama nakon Drugog svetskog rata,  najpre je poljuljana, a zatim i srušena. Bitno uslovljena postojanjem stabilne socijalne države, ovako utemeljena koegzistencija podrazumevala je univerzitete kao samosvojne bastione nauke, podržane i obilato finansirane od strane javnog tela. Talas globalizacije, formiranje Evropske unije, te postepeno slabljenje uloge države, međutim, nametnuli su potrebu da se uloga institucija visokog obrazovanja preispita i redefiniše. Zahuktala globalna tržišna utakmica, veliko zaostajanje u odnosu na efikasnost i fleksibilnost američkih univerziteta, te potreba za mladom radnom snagom koja bi održala konkurentnost samo su ubrzali odluku o nužnosti reforme. Podstaknute novonastalom situacijom, evropske zemlje se udružuju, te juna meseca 1999. godine donose zajednički akt, poznat kao Bolonjska deklaracija, kojim nameću osnovne principe reforme univerziteta i visokog obrazovanja u celini. Između ostalog, deklaracija predviđa koordinaciju obrazovnih politika različitih zemalja, stvaranje jedinstvenog „evropskog prostora znanja“, usvajanje sistema lako uporedljivih znanja, uspostavljanje sistema kredita, trocikličnu organizaciju studija, unapređenje evropske dimenzije u visokom školstvu... 

Promena ekonomskog sistema društva odrazila se na položaj univerziteta i bitno je uticala na promenu ciljeva visokoškolske nastave. Proces odumiranja socijalne države, odnosno njena transformacija u tek administrativno-birokratski agens neoliberalnog tržišta, a sve u svrhu održanja ekonomske konkurentnosti Evropske unije u trci sa Japanom i SAD-om, te sve prisutnijima Kinom i Indijom, posledično vodi transformaciji svih društvenih aktera, pa tako i visokog obrazovanja.[6] Shodno tome, i Bolonjski proces valja tumačiti kao deo diskursa o globalnoj tržišnoj utakmici.

Udaljavanjem od principa tradicionalne akademske kulture, u Evropi kroz različite forme prisutne već duže od devetsto godina, te preuzimanjem svojevrsnog američkog modela u organizaciji studija, Bolonjski proces bitno menja karakter evropskog univerziteta. Opšta tržišna orijentacija, uvođenje principa kreditnog bodovanja (ECTS) kao standardne jedinice opterećenja koja omogućava lakšu mobilnost i zapošljivost na čitavoj evropskoj teritoriji, skraćenje trajanja studija, te produkcija diploma obeleženih tipom „ISO“ potvrde o standardu usluge koju pružaju, može se tumačiti i kao svojevrsna dimenzija amerikanizacije evropskih univerziteta.

Kako god ovo tumačili, činjenica je da su se samim donošenjem Bolonjske deklaracije evropske države po prvi put neposredno umešale u način organizovanja i funkcionisanja univerziteta.[7] Takav je naglasak u direktnoj suprotnosti sa dokazano nužnim i suštinskim načelom funkcionisanja univerziteta – njegovom autonomnošću. Napuštena autonomnost fakulteta u sebe, dakako, uključuje i onu noseću, ekonomsku dimenziju – samostalnost spram tržišno-kapitalističkih zakonitosti u strukturi društva. Visokoškolska institucija postaje tako tek jedan od subjekata korporativnog kapitalizma. Samosvojnost univerziteta, i sa njom povezane akademske slobode, žrtvovane su na oltaru cost/benefit analize.  

Bolonjska deklaracija svakako nije jedini, ali je verovatno najupečatljiviji primer globalizacije u visokom obrazovanju. Slični procesi – u svojim pojavnim oblicima različiti, ali istim silama pogurani – vidljivi su širom sveta. Pod okriljem Svetske banke, u Meksiku[8] su sprovedeni privatizacija i deregulacija sistema visokog obrazovanja. Nakon formiranja zone slobodne trgovine sa SAD-om, sve veći broj univerziteta društvenih nauka i umetnosti u Kanadi[9] biva zatvoreno, jer ne privlače sponzorstva. Potpisivanjem NAFTA sporazuma, naime, prednost je data privatnom finansiranju univerziteta. Tradicionalno uzdržani Britanci danas ne poriču povećan uticaj korporacija pri formiranju nastavnih sadržaja. Čak i u Kini[10], visoko obrazovanje nije imuno od globalizirajućih procesa. Iako se većinom oslanjaju na državno finansiranje, univerziteti su podstaknuti da prikupljaju sredstva putem različitih profitabilnih aktivnosti. Od studenata se zahteva da plate deo školarina. Angažman fakulteta u aktivnostima na crno česta je pojava u ovoj zemlji.  
  
3. Global(izova)no učenje i predavanje – virtuelni univerzitet

Najdramatičniji pomak na polju netradicionalnog obrazovanja svakako je širenje učenja na daljinu uz pomoć Interneta. Vođeno informacijskom ekonomijom u kojoj je znanje prestižna roba, tržište virtuelnog obrazovanja je u procvatu. Opisujući univerzitetski kampus i zgrade u njemu kao „žalosno nepogodne i sasvim nepotrebne“, Piter Draker je svojevremeno predviđao da koledž, kao institucija u kojoj se boravi, neće opstati.[11] Dalekosežne prognoze ove vrste nisu novost; one su redovno pratile rađanje novih tehnologija tokom čitavog dvadesetog veka, no stvarni uticaj ovih pronalazaka po pravilu je bivao daleko manji nego što su njihovi zagovornici predviđali.

U svakom slučaju, tehnologija jeste proširila opseg mogućnosti za učenje. Internet zaista poseduje karakteristike koje ga čine iznimno primamljivim nastavnim sredstvom. Pre svega, ovaj medij je interaktivan, dozvoljava lakše ažuriranje materijala i stvaranje posebno prilagođenih nastavnih programa. Internet omogućava dostupnost predavanja svuda u svetu. Pomoću telekonferencija, studenti se mogu uključivati u diskusije sa učesnicima koji borave u raštrkanim geografskim oblastima. U izvesnom pogledu, Internet bi čak mogao biti bolji od običnog seminara, budući da podstiče promišljenije odgovore i šire učešće. Učenje na daljinu takođe nudi značajne obrazovne prilike ljudima koji iz najrazličitijih razloga nisu u stanju fizički da dođu na univerzitet.

Pored svih svojih primamljivih karakteristika, međutim, Internet nije u svakom pogledu delotvorna zamena za tradicionalno univerzitetsko obrazovanje. Mnogo toga važnog za razvoj studenta potiče iz iskustva koje se teško može steći elektronskim putem. U pitanju su, dakako, nedostaci socijalnog karaktera, usmereni na bojazan da virtuelna zajednica ne može zameniti stvarnu. Nadalje, moglo bi se reći da koncept učenja na daljinu menja i samu ulogu vaspitača, nastavnika i profesora u obrazovnom procesu. Za razliku od klasičnih predavanja, naime, Internet kursevi nisu delo jednog čoveka; oni zahtevaju tim i do dvadeset ljudi: dizajnere kursa, pisce, tehničare, instruktore i druge.[12] Kada nastavni kadar i kursevi pređu na Internet, administratori dobijaju mnogo veću kontrolu nego ranije, pri čemu raste prostor za nadgledanje, organizovanje, disciplinu, čak i cenzuru.  

Učenje na daljinu možda je izvor novih mogućnosti, no onog trenutka kada su komercijalna preduzeća tržište on-line znanja procenila na nekoliko stotina milijardi dolara, obrazovanje preko Interneta postalo je samo još jedna u nizu lukrativnih aktivnosti. Nanjušivši profit, mnoge računarske kompanije ponudile su velike sume kako bi se uortačile sa vodećim američkim univerzitetima i zaradile od nove tehnologije. Ovu tendenciju prihvatile su velike korporacije, kojima je tehnološki razvoj nametnuo potrebu permanentnog obrazovanja uz rad. Na taj način, visoko obrazovanje je zakoračilo u novu, izuzetno unosnu eru. U očekivanju daljeg napredovanja virtuelnog univerziteta, na Wall Street-u se ulažu značajne svote novca.

Potencijalno tržište obrazovanja na daljinu čini se neograničenim. Mogućnosti Interneta brzo su se proširile daleko izvan Sjedinjenih Država, stvarajući svojevrstan globalni prostor virtuelnog obrazovanja. Veliki broj potencijalnih studenata iz zemalja koje nemaju univerziteta sa reputacijom sada se nalaze u domašaju fakulteta iz SAD-a, Velike Britanije, Australije i drugih razvijenih država. Čak i slabo poznate institucije nude on-line kurseve studentima širom sveta. Za univerzitete, ovo je zgodan način da se smanje direktni toškovi izvođenja nastave, uz istovremeno povećanje broja studenata. Univerzitet u Finiksu, recimo, osnovan kao profitni koledž usmerenog obrazovanja, do 2001. godine uspeo je da upiše 110.000 studenata, a mnogi od njih su internetski.[13]

Za mnoštvo fakulteta, tržište inostranih studenata od izuzetnog je značaja. Potreba da se visoko obrazovanje na ovaj način izvozi prevashodno je motivisana činjenicom da se radi o vrednim poslovima. Cilj je stvaranje, a zatim i podmirivanje tražnje, te pronalaženje tržišnih niša za mnoštvo novih obrazovnih usluga. Primera radi, kreiranjem naročito prilagođenih offshore studijskih programa, australijski fakulteti pronašli su način da privuku ogroman broj studenata iz Jugoistočne Azije.

Protivrečnosti između akademskih i komercijalnih motiva bivaju sve očiglednije. Sakupiti što je moguće brojniju publiku, uz što manji granični trošak po studentu, recept je za zaradu od obrazovanja preko Interneta. Drugim rečima, koristiti dopadljivije predavače, dodati privlačna vizuelna pomagala, ali uz minimalnu količinu povratnih informacija i interaktivnosti. Iz ovakvih proračuna mogli bi se izroditi kursevi prezentovani u površno privlačnom planu, koji ne koriste sav potencijal tehnologije. Ono što nova tehnologija obećava, međutim, upravo jeste razvijanje veoma interaktivnih predavanja, koja na dobar način koriste simulacije, igre i ostale vidove podsticanja diskusija među studentima i nastavnicima. Ali, ovo je ujedno i najskuplja vrsta obrazovanja na daljinu, koja košta barem koliko i obični univerzitetski kursevi. Na taj način, vidimo da se i visoka tehnologija nalazi u funkciji ostvarivanja profita, pre nego unapređenja kvaliteta i pristupa visokom obrazovanju.

Zajedno sa mogućnostima, virtuelni univerzitet otvorio je jednak broj nezgodnih pitanja. Među njih svakako spadaju i ona vezana za barijere tehnološke opremljenosti i pismenosti, te različite kulturne i jezičke implikacije. Jasno je, naime, da oni sa dna ekonomske lestvice u samom startu mogu zaboraviti na blagodeti on-line obrazovanja. Prema podacima Ujedinjenih nacija, za kupovinu računara prosečni stanovnik Bangladeša valjda da uštedi osmogodišnju zaradu. Prosečnom Amerikancu, s druge strane, dovoljno je da odvoji samo mesečnu platu.[14] Virtuelni svemir je beskonačan, no ni kao takav ne obećava univerzalnost, niti jednakost.

Bilo kako bilo, budućnost Interneta kao obrazovnog sredstva deluje mnogo svetlije ako se na njega gleda mimo zvaničnih univerzitetskih kanala i tržišta on-line obrazovanih usluga. U intelektualnom smislu, uloga Interneta kao alternativnog izvora znanja i slobodnog oruđa za povezivanje i udruživanje mogla bi u perspektivi dovesti do izmene, a možda i konačnog napuštanja formalnog univerzitetskog školovanja.

4. Tržišni odnosi i profit, mekdonaldizacija univerziteta

Stavovi o obrazovanju kao privatnom dobru šire konkurentski duh među različitim sektorima i institucijama visokog školstva, pokrećući univerzitete prema podsticajima tržišta i pretpostavljenim nagradama. Pri tome, nije sporna konkurencija; naprotiv, ona je čak i poželjna. Profit, međutim, kao njen pokretač, jeste ono što je problematično. U trci za zaradom, fakulteti teže smanjenu troškova i povećanju prihoda, što neizbežno, u većoj ili manjoj meri, dovodi do menjanja suštine obrazovanja i podrivanja osnovnih akademskih vrednosti.

Kao deo same prirode jedne institucije koja se takmiči, potreba za novcem hronično je stanje korporativnog univerziteta. Pod uticajem globalizirajućih tržišnih sila, razvio se opšti trend ka smanjenju javnog učešća u finansiranju visokog obrazovanja, uprkos stalnom rastu broja studenata. Univerziteti, uključujući i one državne, prinuđeni su da se okrenu iznalaženju novih izvora sredstava – školarina, donacija, a naročito prihoda od istraživanja.

Teret finansiranja visokog obrazovanja sve više pada na ramena pojedinaca, eliminišući one koji ne mogu priuštiti sve skuplje školarine. Donacija obično zahteva vid povratne usluge. Na taj način, uticaj bogatih sponzora biva sve veći, menjajući oblik institucije. U SAD, nije nimalo neobično da nastavnici koledža dobiju titule poput Yahoo profesor informatike ili Keymart profesor marketinga. Jedan preduzimljivi univerzitet čak je uspeo da pronađe one koji su želeli da plate kako bi okačili svoje reklame iznad pisoara u muškim toaletima tog fakulteta.[15] Neselektivno omasovljavanje studija ozbiljno narušava kvalitet visokog obrazovanja, podređujući ga kvantitetu i ekonomiji obima, što najčešće dolazi do izražaja kroz ukidanje neisplativih kurseva. Predmeti koji nisu u stanju da privuku buljuke studenata i ispune klupe u učionicama i amfiteatrima, te na taj način u potpunosti iskoriste ekonomiju obima, bivaju jednostavno odstranjeni iz nastavnih programa.

Naučno-istraživačka delatnost u prvi plan ističe vezu fakulteta i korporacija. Simbiotski je to odnos multinacionalnih kompanija, u čijim su rukama koncentrisana sredstva za ulaganje u istraživanja, i akademskih institucija kao fabrika patenata i generatora tržišno iskoristivih ideja. Znanje koje je bilo slobodno, dostupno svima i služilo društvu, sada je zakonom zaštićeno, poverljivo i služi biznisu. Univerziteti danas sa raznim preduzećima sklapaju ugovore o istraživanju, stvaraju dugoročne zajedničke projekte, otvaraju čak i sopstvena preduzeća, namenjena komercijalnoj eksploataciji otkrića.[16]

Istini za volju, ovakva orijentacija dovela je do značajnih istraživačkih i naučnih rezultata, ali i do realokacije sredstava u istraživanja na uštrb nastave. Nadalje, ovo ima za posledicu povećanje broja studenata u nastavnim grupama, smanjenje broja nastavnika i povećanje školarina. Takođe, stvoren je svojevrstan jaz između komercijalnih i nekomercijalnih disciplina. Konačno, otvaraju se i etički problemi nastali u sukobu interesa, proizašlog iz povezanosti kompanije koja finansira istraživanja i istraživača koji ih sprovodi. Takva veza može ugroziti objektivnost istraživanja, odnosno dovesti do pristrasnog prikazivanja njegovih rezultata.

Bilo kako bilo, istraživanjem se univerziteti mogu baviti samo ukoliko je ono profitabilno. Drugim rečima, univerzitet, kao preduzimljiva ustanova kojoj je u interesu da obezbedi resurse za svoje funkcionisanje, izlazi na tržište i poduhvata se onih istraživanja koja će mu doneti najviše profita. U želji da prikupe neophodna sredstva, lišeni svake slobode, univerziteti bivaju prisiljeni da istražuju ono što im se nudi. Radi se, dakle, o naročitoj vrsti privatnog finansiranja – sa unapred poznatim uslovima, i u okviru ugovorenih komercijalnih ciljeva. Osim velikih korporacija, ovakvu orijentaciju univerziteta snažno ohrabruju i države, nizom poreskih olakšica i subvencija, očekujući da ubrzani tehnološki razvoj reši čitav niz nagomilanih društvenih problema. Naravno, ni njima nikako nije svejedno da li će multinacionalne kompanije, u potrazi za prosperitetom, izneti kapital iz zemlje.

Sve ovo stvara podelu univerziteta na pobednike i gubitnike, produbljujući razlike između manjeg broja najuspešnijih istraživačkih institucija i većeg broja osrednjih ili čak ispodprosečnih univerziteta. Uspeh rađa još uspeha – u visokom obrazovanju, čini se, institucije kojima nedostaju novac i reputacija nemaju mnogo izgleda. Trka za profitom tako se pretvara u surovu borbu za opstanak.

Ekspanzija predstavlja jedan od najznačajnijih trendova u visokom obrazovanju. Od skromnih pet odsto, koliko je pre Drugog svetskog rata iznosio udeo generacije u visokom obrazovanju u Zapadnoj Evropi i SAD-u, studentska populacija narasla je na današnjih trideset, odnosno pedeset procenata. Prema podacima UNESCO-a za 2005. godinu, u svetu studira oko 138 miliona ljudi. Od toga je oko 21 milion studenata u Kini, 20 miliona u EU, 18 miliona u SAD-u i 11 miliona u Indiji. Jugoistočna Azija danas ima više studenata nego SAD i Zapadna Evropa zajedno, što je tendencija koja najavljuje dalekosežne promene.[17]

Ove brojke najbolje svedoče o transformaciji univerziteta iz elitnih u masovne. Uključivanje visokoškolskih ustanova u širu društveno-ekonomsku strukturu, te njihovo aktivno povezivanje sa tržišnim činiocima, dovelo je do definitivnog silaska univerziteta sa povlašćenog i distanciranog pijedestala znanja – akademske kule slonovače. Globalizacija visokog obrazovanja, prema tome, neminovno menja univerzitet, koji se transformiše u svojevrsni McUniversity – široko dostupnu, standardizovanu uslugu.

Obrazovanje je samo po sebi definitivno postalo proizvod. Tendencija ka standardizaciji saznanja, oslikana kroz sve prisutniju inženjersku komponentu koja opsesivno teži da razvije metode i algoritme kroz koje će gradivo učiniti uniformnijim, jednakim na svakoj geografskoj širini i dužini, a sve radi njegovog lakšeg transfera i upotrebe na globalnom planu, ima svoju paralelu – u isto toliko rasprostranjenim i omiljenim produktima multinacionalnih kompanija. Postupci određivanja sastojaka hamburgera ili spravljanja osvežavajućeg napitka, međutim, imaju svoje ekonomsko opravdanje – postizanje ekonomije obima  kroz povećanu efikasnost vodi uspehu i globalnoj dominaciji. Kada se pak radi o akademskim institucijama, stvari ni izbiza nisu tako jednostavne.

U kontekstu visokog obrazovanja, strah od homogenizacije izražava se na najrazličitije načine – od imperijalizma, preko nametanja zapadnih vrednosti, do iščezavanja kulturnih specifičnosti. Ukoliko se zaista radi o kolonizaciji, ona je ipak tržišna, pre nego američka –  mada ove dve stanuju sasvim blizu jedna drugoj. Ako je nametanje identičnih obrazaca u pitanju, onda je to obrazac fabrike, industrijskog preduzeća, proizvodnog pogona; prisile koja buduće generacije priprema za rad u istoj fabrici opštih korisnosti[18], pre nego što neguje produhovljene, slobodno misleće individue.

Ma koliko efikasan bio, bez odgovarajuće propagande, proizvodni proces ne garantuje ni polovinu uspeha. Iako je realnost sasvim drugačija, Mek Donalds, Koka-Kola i druge slične kompanije ubediće konzumenta da njihovi proizvodi imaju lep ukus, a potrošnja pruža odličan osećaj. Uistinu, čini se kako i obrazovanje postaje istog ukusa kao i prodajni artikli navedenih korporacija – lepo upakovan, dobro reklamiran proizvod, ali u svojoj biti isprazan, bogami i štetan. Stvarnost nam govori kako i fakulteti, shvatajući buduće studente kao potrošače, na identičan način podilaze njihovim očekivanjima, služeći se uhodanim marketinškim koncepcijama. Zavođenje kao način oblikovanja života tako se manifestuje i u kontekstu obrazovanja – kako tradicionalnog, tako i virtuelnog – dovodeći do potpuno novog i zastrašujućeg vida konzumerizma. Suština je sporedna, studenti su oduševljeni brendovima; čin kupovine mnogo je bitniji od onoga šta se zapravo kupuje. Do kakvih bi pogubnih rezultata ovakva logika mogla dovesti, sa svim svojim evidentno dehumanizujućim posledicama, može se samo naslutiti.
  
5. Tehno-ekonomski pragmatizam versus humanističko obrazovanje

Principi korporativnog kapitalizma danas ovladavaju univerzitetima. Akademska ustanova tretira se kao preduzeće koje proizvodi znanje i na slobodnom tržištu prodaje nastavne i naučne usluge. Shodno tome, smatra se da i fakultetom, bez obzira da li je u državnom ili privatnom vlasništvu, valja gazdovati u skladu sa načinima upravljanja u privredi, da se njegova uspešnost može meriti stopom profita koju stvara, a da rektori i dekani treba u svakodnevnom rukovođenju pre svega da se postave kao direktori. Univerzitet postaje tek još jedna institucija fabričkog tipa, sa zadatkom da, prema potrebi tržišta radne snage, za što kraće vreme proizvede određeni broj specijalista usko definisanih kompetencija, osposobi ih i uputi na obavljanje radnih zadataka.

O obrazovanju se sve češće razmišlja u striktno ekonomskoj terminologiji. Ono sve manje biva delom socijalne politike, ali se na njega sve više gleda kao na podsektor ekonomske politike. Niz studija koje se bave ovom problematikom mahom ispituju vezu između ulaganja u školstvo i procenata ekonomskog rasta. Obrazovanje se danas obrazlaže kvantitativno, kroz vulgarni izračun profita koji donosi investiranje u ljudski kapital; dovođenjem u vezu sa finansijama, prinosima, razvojem ljudskih resursa, efikasnošću, efektivnošću, prihodima i troškovima. Shvatanje visokog obrazovanja kao investicije u ljudski kapital postalo je ključno načelo zvaničnih obrazovnih politika širom sveta, a naročito kod zemalja u razvoju.

Ovakvo jednostrano i instrumentalističko gledište nikako ne može biti shvaćeno kao dostignuće na polju obrazovanja. Ono je proizvod mehanicističkog i redukcionističkog pogleda na svet, u kome se ljudi posmatraju kao alatke i oblikuju se kako bi uspešnije ispunjavali različite korisne funkcije u ekonomskoj mašineriji društva. Osim praktične upotrebljivosti, obrazovanje i učenje tiču se same prirode i suštine čoveka i njegovog očovečenja, društva i njegove strukture. Oni doprinose rastu i razvoju ličnosti, usmereni su pored neposredno opipljivog i na ono duhovno, intelektualno. Shodno tome, obrazovanje je samo po sebi dobro i vredno.[19] Umesto o ljudskom kapitalu, mnogo je uputnije govoriti o ljudskom potencijalu – čoveku sa svim svojim mogućnostima i stvaralačkim sposobnostima.

Jasno je da nabrojane tendencije u naučno-obrazovnoj politici između redova ciljaju i na postojanje onih znanja koja su neproduktivna i neprofitna. Merena kriterijumima ekonomskog racionalizma, beskorisnim postaju sva ona znanja koja su teško tržišno primenjiva. Prilagođavanje univerziteta zahtevima tržišta zamaglilo je, ako ne čak i potpuno izbacilo iz njihovog repertoara, učenost koju nude društveno-humanističke nauke i umetnost. Na njihovo mesto stupilo je savladavanje tehnika koje su karakteristične za upravljanje korporacijama i poslovnim sistemima.[20] Čak je i ispitni mehanizam koncipiran u istom duhu merljivosti, bodova i tabela, sabijanja i racionalizacije gradiva, koji umesto kreativnih i kritički mislećih pojedinaca nagrađuje ponašanje povezano s rezonovanjem kako preživeti.

Teško je predvideti kako će se univerziteti izvući iz stiska rastuće hiperspecijalizacije kojoj se ne nazire kraj i koja je odgovorna za produkciju studenata i profesora izrazito suženih vidika. Naravno, sve studije imaju svoj obim i ograničavaju studente na obavljanje nekih zanimanja, ali se to nikako ne bi smelo činiti po cenu zaslepljujućeg fah-idiotizma i napuštanja svake intelektualne slobode. Stoga je i amfiteatar u opasnosti da postane tužno, bezizražajno mesto koje sem licenciranja i profesionalizma ima malo šta ponuditi. Nekada su profesori predavali; danas su oni mahom profesionalci, preduzetnici, karijeristi i oportunisti, baš kao u poslovnom svetu. Intelektualci koji iz takvih klupa izađu jedino su i isključivo eksperti, bez svesti o društvenim i moralnim zahtevima svog poziva.

U ovakvim uslovima, postaje upitan i sam naziv koji upućuje na opšte, univerzalno, koje u potpunosti biva rascepkano, raspolućeno i usitnjeno. Čak bi i pojam obrazovanje, koji ukazuje upravo na to – formiranje zrele osobe, istinsko činjenje čoveka kao svestranog bića, što on svakako i jeste – mogao biti napušten u korist pukog obučavanja, treninga i uvežbavanja.

U saznajnom pogledu, proces diferencijacije znanja sam je po sebi ambivalentan, jer je u njemu istvremeno sadržano sužavanje pogleda na stvarnost kao celinu, ali i obogaćivanje saznanja o svakom njenom delu posebno.[21] U pitanju je, dakle, sve veće znanje o sve manjem i manjem. Usudimo li se, međutim, za odvažan korak unazad, kako bismo sa pristojne razdaljine konačno osmotrili sliku, umesto što se licem unosimo u platno, bespomoćno piljeći u šarene mrlje i tragove četkice, primetićemo da i na globalnom nivou imamo posla sa sličnim poteškoćama. Pitanje je to uvida i perspektive. Reč je, naime, o svojevrsnom paradoksu, koji se ogleda u narastajućim procesima globalizacije sa jedne strane, i fragmentacije znanja, sa druge.

Imamo li sve ovo u vidu, jedno prosto pitanje ostaje bez odgovora – kako parcijalno obrazovani ljudi mogu rešavati globalne probleme? Uistinu, u nedostatku temeljnijeg kritičkog promišljanja stvarnosti, intelektualni konformizam, stvoren jednim tehnicističko-inženjerskim tipom mišljenja koje guši raznolikost, i sa samom praksom – kojoj navodno stremi – sve teže izlazi na kraj.


Zaključak

Treba li tržište da bude vrhovni arbitar u visokom školstvu – pitanje je na koje se svode sva prethodna. Uistinu, s pravom se možemo začuditi kako jedan izrazito neintelektualan pokretač, po svojoj prirodi temeljno suprotstavljen instituciji univerziteta, može njome u tolikoj meri ovladati. Ako se tržište poima kao apsolut, od univerzalnosti će u njemu ostati samo sveprisutni logos kapitala, obesmišljavajući suštinu intelektualnog. Fakultet je obrazovna institucija; kao takav ne sme i ne može biti vođen istim motivima kao i ostali privredni subjekti. Filozofija obrazovanja mora gledati mimo tržišta, potrošačke kulture i psihologije posedovanja.

Kako god se po ovom pitanju opredelili, globalna ekonomija već je kazala svoje; a budući da se radi o nezaustavljivoj sili, njena je reč poslednja. Najgore što se visokom školstvu može dogoditi jeste da njegovi produkti postanu – kao što su već postali – roba ili stvar ugleda, što bi svakako išlo na ruku Ničeovoj opaski o obrazovanom filistru. Uostalom, možda bi najuputnije bilo u pomoć pozvati ovog filozofa, te se opomenuti njegovih nesavremenih pogleda, koji danas odjekuju proročki: „Ali to takođe uopšte ne treba da bude, kao što je rečeno, vek gotovih i sazrelih, harmoničnih ličnosti nego vek zajedničkog, po mogućstvu što korisnijeg rada. To upravo znači samo ovo: ljude za ciljeve vremena treba doterati tako da što je moguće ranije zajednički svojski prionu na posao: oni treba da rade u fabrici opštih korisnosti, pa čak da time uopšte više ne sazru – jer to bi bio nekakav luksuz koji bi tržištu rada oduzeo mnoštvo snaga.“ Globalizacija, doduše, u drugoj polovini devetnaestog veka nije bila živa, ali duh modernosti, iz čijeg je krila kasnije proizašla, itekako je bio prisutan.

Jednolično društvo zahteva jednodimenzionalnog čoveka; vratimo li se etiketi o društvu znanja, možemo diskutovati o opravdanosti takvog naziva. Radi se, naime, prevashodno o jednom tipu znanja, njegovoj ideologizaciji; nametanju načina mišljenja usmerenog prvenstveno na proračunavanje koristi i tehničko raspolaganje stvarnošću, uz istovremeno potiskivanje ostalih, bogatih formi znanja o čoveku i društvu.

No, ničeovski rečeno, takva je mudrost gnjila, i svaka jabuka ima svoga crva. Instrumentalna racionalnost uveliko pokazuje svoju tamnu stranu. Uništavanje životne sredine, nekontrolisana eksploatacija prirodnih resursa, klimatski poremećaji, ratovi i naoružavanje, globalni terorizam... Rizici se gomilaju na planeternom nivou, preteći da ugroze i sam opstanak ljudske vrste. Iščašenja su vidljiva u odnosu na društvo, ali i na nivou pojedinca. Deformacija ideje demokratije, iščezavanje individualnosti, sveopšte stanje konformizma, potrošačka kultura, samootuđenje, dehumanizacija.

Sve ovo, dakako, svedoči o ćorsokaku do koga je doveo jedan način mišljenja, njegovoj nemogućnosti da samostalno ponudi rešenje, te o potrebi da se jednostranost prevlada. Pozovemo li se na Horkhajmera i Adorna, mit naučnog znanja – nekritičku veru u razum i moć posebnih nauka – iznedrilo je prosvetiteljstvo. Način proizvodnje života posledično je stvorio i odgovarajuću vrstu obrazovanja.

Ni univerzitet, da zaključimo, nije moguće posmatrati mimo duha vremena i celine društva, čiju pokretačku snagu i tkivo sačinjava. Na kraju krajeva, uvek je čovek taj koji određuje svrhu; stoga bismo se najpre morali prisetiti zaboravljene delfijske izreke: „Spoznaj samoga sebe.“


Literatura i napomene
(prema redosledu pojavljivanja u tekstu)

1. Jašović, Boris (2005): Dehumanizacija i samootuđenje između potrošačke kulture i globalnih rizika postmodernog doba, Sociologija, 47(2), 117-142.

2. Hromadžić, Hajrudin (2008): Društvo znanja –  o čemu je zapravo riječ, H-alter, http://www.h-alter.org/vijesti/kultura/drustvo-znanja-o-cemu-je-zapravo-rijec-prvi-dio

3. Avramović, Zoran (2008): Da li je društvo znanja novi tip društva, Sociološki pregled, 42(1), 85-100.

4. Bok, Derek (2005): Univerzitet na tržištu, Klio, Beograd, str. 5-11.

5. Isto, str. 17.

6. Hromadžić, Hajrudin (2007): Bolonjski konj, H-alter, http://www.h-alter.org/vijesti/kultura/bolonjski-konj-1-dio

7. I u prošlosti je, doduše, bilo ktitora i mecena, različitih političkih upliva, no sadašnje su promene u mnogo većoj meri redefinisale prirodu visokoškolskih institucija.

8. Delgado-Ramos Gian Carlo, Saxe-Fernández Ivan (2010): Svjetska banka i privatizacija javnog obrazovanja meksička perspektiva, http://drustvoznanja.org/2010/03/gian-carlo-delgado-ramos-i-ivan-saxe-fernandez-svjetska-banka-i-privatizacija-javnog-obrazovanja-meksicka-perspektiva-2/

9. Đorđević, Bosiljka (2008): Globalizacija i škola i obrazovanje, Pedagoška stvarnost, 54(9-10), 827-841.

10. Yang, Rui (2003): Globalisation and Higher Education Development: A Critical Analysis, International Review of Education, 49(3–4), 269–291.

11. Bok, Derek (2005): Univerzitet na tržištu, Klio, Beograd, str. 87.

12. Isto, str. 92.

13. Isto, str. 91.

14. Yang, Rui (2003): Globalisation and Higher Education Development: A Critical Analysis, International Review of Education, 49(3–4), 269–291.

15. Bok, Derek (2005): Univerzitet na tržištu, Klio, Beograd, str. 12.

16. Srećković, Milenko (2008): Univerzitet u eri tržišta, Z Magazin Balkan, broj 5, str 14.

17. Dolenec, Danijela (2007): Društveno odgovorno sveučilište: A što Bolonja ima s tim?, Političko obrazovanje, 3 (3-4), 142-147.

18. Sintagma fabrika opštih korisnosti Ničeova je umotvorina; videti: Niče, Fridrih (1990): O koristi i šteti istorije za život, Grafos, Beograd, str. 53.

19. Savićević, Dušan M. (2007): Socio-filozofski osnovi Bolonjske deklaracije, Pedagoška stvarnost, 53(7-8), 565-586.


20. Rizman, Rudi (2010): Akademski kapitalizem, Mladina, http://www.mladina.si/tednik/201034/akademski_kapitalizem

21. Milošević, Božo (2006): Interdisciplinarnost i filozofski ideal jedinstva nauka, Arhe, 3(5-6), 325-337. 

No comments: